- today
- label Monitory pro hráče
- favorite 0 likes
- remove_red_eye 4550 views

Vrátíte se domů po těžkém dni, popadnete konzoli, pohodlně sedíte na gauči a užíváte si potěšení z hraní své oblíbené hry – vysněné vize pro všechny herní nadšence. Který monitor konzole bych se však měl rozhodnout poskytnout nejvyšší úroveň herního zážitku? Připravili jsme pro vás několik tipů, které vám pomohou s nákupem.
Televizor nebo monitor pro konzoli? Mnoho hráčů nevidí rozdíl mezi televizory a monitory na konzoli. Koneckonců, a zároveň můžeme pohodlně sedět na gauči a sledovat průběh hry na velké, moderní obrazovce. V tomto přesvědčení nás potvrzují výrobci televizorů, kteří ve svých reklamách přesvědčují, že jejich vybavení bude fungovat stejně dobře během herní zábavy jako monitory věnované hráčům her. Ale je tomu tak opravdu? Odborníci mají v tomto ohledu poněkud odlišný názor.
Rozdíl mezi televizory a monitory konzoly je rozdělen hlavně podle parametru s názvem INPUT LAG. Jedná se o dobu odezvy měřenou v milisekundách, což je doba, kterou monitor nebo televizor potřebuje ke zpracování pohybů přehrávače pomocí konzole a jejich zobrazení na obrazovce. Jak můžete snadno uhodnout, čím kratší čas, tím lépe, protože pak budou všechny akce prováděné hráčem okamžitě přeneseny na obrazovku.
U televizorů je doba odezvy obvykle 5 milisekund nebo delší. Je pravda, že existují modely, které nabízejí speciální režimy pro hráče. Při použití těchto režimů je doba odezvy mírně snížena, ale není to jako profesionální herní monitor, ve kterém doba odezvy nepotřebuje žádné posilovače ve formě speciálních režimů a zůstává na konstantní, velmi dobré úrovni 1-5 milisekund. Je nesmírně důležité, aby parametr Vstupní zpoždění dosáhl nejmenších možných hodnot, zejména pokud se chystáme hrát velmi dynamické hry, jako jsou FPS nebo závodní simulátory, ve kterých jakékoli zpoždění i milisekundy může ovlivnit vítězství.
Na druhé řadě si pamatujme, že monitor pro konzoli, který bude mít dostatečně velkou úhlopříčku, stejně jako vysokou obnovovací frekvenci obrazovky, podporu režimu HDR a IPS senzor, bude ideální pro roli televizoru, což zajistí velmi vysokou kvalitu a hladkost obrazu.
Monitor pro konzoli – jakou matici?
Nyní, když jsme se rozhodli, že monitor konzole bude lepší volbou než konzolový televizor, je čas ponořit se do parametrů nabízených monitorů. Začněme s matrixem. Obvykle máme na výběr TN, VA a IPS senzor. Není možné určit, který z nich je nejlepší, protože každý má své výhody a nevýhody, které budou víceméně důležité z hlediska konkrétního typu her. Pokusme se je však stručně porovnat.
Matice TN jsou ideální pro hry, kde záleží na bleskově rychlé době odezvy, zatímco grafické efekty jsou méně důležité. To vše díky skutečnosti, že tyto disple mají obvykle nízkou vstupní hodnotu zpoždění, ale jejich struktura neumožňuje dokonalé znázornění barev a hloubky černé.
Opakem TN jsou v jistém smyslu IPS disple. Při výběru nákupu se můžeme spolehnout na velmi dobrou reprodukci barev a široké pozorovací úhly, ale jak doba odezvy, tak obnovovací frekvence obrazu nemusí stačit pro hry, ve kterých probíhá dynamická akce.
Jak je tomu často, mezi dva extrémy je umístěna mezilehlá možnost, což jsou v tomto případě displeje VA. Jejich obnovovací frekvence je lepší ve srovnání s IPS matrikami, ale ne tak dobrá jako v TN matricích. Kvalita obrazu VA na druhou stranu neodpovídá kvalitě IPS, ale je mnohem lepší než u TN displej. Existuje však jeden problém, kdy ani IPS, ani TN displeje nevytáčí závodní VA displeje – je to perfektní displej bez oslnění navzdory slunečním paprskům padajícím na obrazovku.
Když už mluvíme o matricích, je také nemožné ignorovat otázku jejich velikosti. Princip je jednoduchý – čím větší je úhlopříčka obrazovky, tím více ji můžeme použít z dálky a v případě konzolových her nám odlehlost od monitoru jistě poskytne lepší herní zážitek. Ideální volbou proto bude monitor pro konzoli s typickou velikostí televizoru, tedy úhlopříčkou 40-55 palců.
Ještě lepší volbou je monitor s těmito rozměry, který bude mít navíc ohnuté hrany. Díky zakřivené matici dostaneme lepší hloubku obrazu a odstraníme zkreslení poměru stran a perspektivy. Existuje však podmínka – ohnutá matice je ideální pro provádění vlastní hry, ale pokud plánujete hrát pro více hráčů s přáteli, zakřivené hrany matice pak mohou být překážkou pro hráče sedící od břehu.
Mimochodem, stojí také za to věnovat pozornost formátu obrazovky, to znamená umístění pixelů. Můžeme samozřejmě tlačit směrem ke standardnímu formátu 16:9, ale mnohem lepší, ultra-panorama efekty nám poskytnou formát 21:9. Poskytne vám více pracovního prostoru při práci a více zorných polí ve hrách.
Jaké rozlišení má monitor pro konzoli?
Při nákupu monitoru PS5 nebo xbox one je zvláštní úvaha o rozlišení. Teoreticky, čím vyšší je rozlišení, tím lépe, protože zobrazený obraz bude reálnější. Tolik hráčů přemýšlí o koupi monitoru pro konzoli, která nabízí rozlišení 4K, ale opravdu potřebujeme tak vysoké rozlišení?
Ano, ale jen pokud mluvíme o monitorech pro Xbox One X, Xbox Series X a monitorech pro PS4 Pro a PS5. Proč? Tyto konzole jsou navrženy tak, aby podporovaly vyšší rozlišení, takže monitor 4K UHD bude nástrojem pro všechnu nálož jejich vizuálního potenciálu.
Na druhou stranu, pokud hledáte monitor pro Xbox One, Xbox Series S nebo monitor pro PS4, nepotřebujeme rozlišení 4K, protože uvedené modely dané rozlišení nepodporují a tedy nebude využito. Pak je lepší zvolit nižší a plně dostatečnou možnost, což je quad HD rozlišení 1440p. Nezapomeňte však, abyste nesnížení pod rozlišení Full HD 1080p, protože to je považováno za minimum pro herní monitory.
HDMI 2.0 vs HDMI 2.1
Při výběru monitoru pro konzoli můžeme také čelit výběru konektoru HDMI, pomocí kterého budou informace přepravovány mezi konzolí a monitorem. Standardní konektor je HDMI 2.0. Umožňuje přenos signálů v rozlišení 4K a 60 fps se statickým HDR. V poslední době však na trhu získávají na popularitě nové konektory – HDMI 2.1. Jejich schopnosti jsou 4K a 120 fps nebo 8K a 60 fps přenos signálu s dynamickým HDR.
Znovu však vyvstává otázka, zda skutečně potřebujeme konektor s tak vysokými parametry? Odborníci říkají, že pro hráče, kteří neplánují profesionální hry pro více hráčů, hdmi 2.0 bude zcela dostačující. Kromě toho většina her stále nemá potenciál být uvolněna s funkcemi hdmi 2.1. Pokud však chceme koupit monitor pro konzoli, která nám bude sloužit po dlouhou dobu, a její úroveň technologického pokroku výrazně neustoupila novému hardwaru, můžeme být v pokušení koupit monitor s konektorem HDMI 2.1.
Monitor pro konzoli – HDR a synchronizace
Při výběru monitoru pro systém PS4 Pro, Xbox One nebo jinou konzoli se ujistěte, že je vhodný pro obsah HDR. To je důležité, protože konzole obvykle nabízejí dobrou podporu HDR. Na druhé řadě se nemusíme obávat, zda model postrádá synchronizační technologie, jako je FreeSync nebo G-Sync. Hodnoty fps konzole jsou konstantní, takže tyto technologie neovlivní kvalitu hry.
Závěrem lze říct, že při hledání monitoru pro PS 5 nebo Xbox One musíte věnovat pozornost především parametru Vstupní zpoždění a parametru obnovovací frekvence obrazu. Druhým problémem je typ, velikost a formát senzoru monitoru, stejně jako jeho přizpůsobení zobrazení obsahu HDR. Pokud si kupujete monitor Xbox One X, Xbox Series X nebo PS4 Pro nebo PS5, je dobré poskytnout rozlišení 4K. Typ konektoru HDMI je třeba vzít v úvahu individuálně. Nezapomínáme, že monitor pro konzole a zařízení, které nám bude sloužit roky, takže stojí za to udělat dobrou volbu, která nás potěší během každé hry.