Herní monitor pro konzoli - na co se zaměřit?

Přijít po náročném dni domů, vzít do ruky konzoli, pohodlně se usadit na pohovku a užívat si potěšení z hraní oblíbené hry - to je vysněná představa všech milovníků herní zábavy. Jaký monitor ke konzoli byste si však měli vybrat pro dokonalý herní zážitek? Připravili jsme pro vás hrstku tipů, které vám s nákupem pomohou.

Televizor nebo konzolový monitor? Mnoho hráčů nezná rozdíl mezi televizory a konzolovými monitory. Vždyť v obou případech se můžeme pohodlně usadit na pohovku a sledovat hru na velké moderní obrazovce. O tom jsou přesvědčeni výrobci televizorů, kteří nás ve svých reklamách přesvědčují, že jejich zařízení je pro herní zábavu stejně dobré jako monitory určené pro hráče. Ale je tomu skutečně tak? Odborníci mají trochu jiný názor.

Rozdíl mezi televizory a konzolovými monitory je především záležitostí parametru známého jako input lag. Jedná se o dobu odezvy měřenou v milisekundách, což je doba, za kterou monitor nebo televizor zpracuje pohyby, které hráč provede pomocí konzole, a zobrazí je na obrazovce. Jak snadno uhodnete, čím kratší doba, tím lépe, protože pak se jakákoli akce provedená hráčem okamžitě přenese na obrazovku.

U televizorů je doba odezvy obvykle 5 milisekund nebo delší. Je pravda, že existují modely, které nabízejí speciální režimy pro hráče. Při použití těchto režimů se doba odezvy mírně zkrátí, ale není nad profesionální herní monitor, kde doba odezvy nepotřebuje žádné navýšení v podobě speciálních režimů a zůstává na konstantní, velmi dobré úrovni 1-5 milisekund. Je nesmírně důležité, aby parametr Input Lag byl co nejnižší, zejména pokud se chystáme hrát velmi dynamické hry, jako jsou FPS nebo závodní simulátory, ve kterých může být každé, byť milisekundové zpoždění rozhodující pro vítězství.

Na druhou stranu si uvědomme, že konzolový monitor s dostatečně velkou úhlopříčkou, stejně jako s vysokou obnovovací frekvencí, podporou režimu HDR a matricí IPS, bude perfektně fungovat jako televizor a poskytne velmi kvalitní a plynulý obraz.

Konzolový monitor - jaká matice?

Nyní, když jsme zjistili, že konzolový monitor bude lepší volbou než konzolový televizor, je čas ponořit se do parametrů nabízených monitorů. Začněme maticí. Na výběr jsou obvykle matrice TN, VA a IPS. Nelze určit, která je nejlepší, protože každá má své výhody a nevýhody, které budou více či méně důležité z hlediska konkrétního typu hraní. Pokusme se však provést jejich stručné srovnání.

TN matrice se budou dobře hodit pro hry, kde je důležitá rychlá odezva, zatímco grafické efekty jsou méně důležité. To vše je dáno tím, že tyto matrice se obvykle vyznačují nízkou hodnotou Input Lag, ale jejich struktura neumožňuje dokonalou reprodukci barev a hloubky černé.

Svým způsobem opakem matic TN jsou matrice IPS. Pokud se rozhodneme pro jejich koupi, můžeme počítat s velmi dobrou reprodukcí barev a širokými pozorovacími úhly, ale doba odezvy i obnovovací frekvence se mohou ukázat jako nedostatečné pro hry s dynamickou akcí.

Jak už to tak bývá, mezi oběma extrémy leží přechodná varianta, kterou jsou v tomto případě matrice VA. Jejich obnovovací frekvence je ve srovnání s matricemi IPS lepší, ale ne tak dobrá jako u matric TN. Na druhou stranu kvalita obrazu zobrazovaná maticemi VA nedosahuje kvality matic IPS, ale je mnohem lepší než u matic TN. Existuje však jeden aspekt, ve kterém matrice IPS ani TN matrice VA nepřekonávají - je to vynikající zobrazení obrazu bez odlesků, přestože na obrazovku dopadá sluneční světlo.

Když už mluvíme o matricích, nelze opomenout otázku jejich velikosti. Pravidlo je jednoduché - čím větší je úhlopříčka obrazovky, tím větší je vzdálenost, ze které ji můžeme používat, a v případě konzolových her vzdálení se od monitoru jistě zajistí lepší herní komfort. Ideální volbou by tedy byl konzolový monitor s typickou velikostí televizoru, tedy s úhlopříčkou 40-55 palců.

Ještě lepší volbou je monitor výše uvedených rozměrů, který bude mít navíc zakřivené okraje. Díky zakřivené matici získáme lepší hloubku obrazu a eliminujeme zkreslení proporcí a perspektivy. Je zde však jedna podmínka - zakřivená obrazovka je ideální pro sólo hraní, ale pokud plánujeme hrát hry pro více hráčů s přáteli, zakřivené okraje matrice se pak mohou stát překážkou pro hráče sedící na okraji.

Když už jsme u obrazovek, stojí za zmínku také formát obrazovky, tedy uspořádání pixelů. Můžeme samozřejmě zvolit standardní poměr stran 16:9, ale mnohem lepší, ultraširokoúhlý efekt nám poskytne formát 21:9, který nám poskytne větší pracovní plochu při práci a větší zorné pole při hraní her.

Jaké rozlišení monitoru pro konzoli?

Samostatným hlediskem při nákupu monitoru pro PS5 nebo monitoru pro Xbox One je rozlišení. Teoreticky platí, že čím vyšší rozlišení, tím lépe, protože zobrazený obraz bude reálnější. Mnohým hráčům tedy přijde na mysl myšlenka na koupi monitoru pro konzoli nabízejícího rozlišení 4K, ale opravdu potřebujeme tak vysoké rozlišení?

Ano, ale pouze v případě, že hovoříme o monitorech pro Xbox One X, Xbox řady X a monitorech pro PS4 Pro a PS5. Proč? Výše zmíněné konzole jsou navrženy tak, aby podporovaly vyšší rozlišení, takže monitor s rozlišením 4K UHD bude nástrojem pro plné představení jejich vizuálního potenciálu.

Na druhou stranu, pokud hledáte monitor pro Xbox One, Xbox Series S nebo monitor pro PS4, rozlišení 4K nepotřebujete, protože bude u uvedených modelů konzolí stejně nevyužité. Pak je lepší zvolit levnější a plně dostačující variantu, kterou je rozlišení Quad HD 1440p. Pod rozlišení Full HD 1080p bychom však jít neměli, protože to je u herních monitorů považováno za minimum.

HDMI 2.0 vs. HDMI 2.1

Při výběru monitoru ke konzoli se můžeme setkat také s volbou konektoru HDMI, přes který se budou přenášet informace mezi konzolí a monitorem. Standardním konektorem je HDMI 2.0, který umožňuje přenos signálu v rozlišení 4K a 60 snímků za sekundu se statickým HDR. V poslední době se však na trhu stále více prosazují nové konektory - HDMI 2.1. Ty jsou schopny přenášet buď rozlišení 4K a 120 fps, nebo 8K a 60 fps s dynamickým HDR.

Opět se však nabízí otázka, zda opravdu potřebujeme konektor s tak přemrštěnými parametry? Odborníci tvrdí, že hráčům, kteří neplánují profesionálně hrát hry pro více hráčů, postačí připojení HDMI 2.0. Kromě toho většina her zatím nemá potenciál, který by se dal rozvinout pomocí HDMI 2.1. Nicméně pokud si chceme ke konzoli pořídit monitor, který dlouho vydrží a není technologicky výrazně méně vyspělý než nově představená zařízení, může nás nákup monitoru s HDMI 2.1 lákat.

Monitor pro konzole - HDR a synchronizace

Při výběru monitoru pro konzoli PS4 Pro, Xbox One nebo jakoukoli jinou konzoli je nezbytné zajistit, aby byl schopen zobrazovat obsah HDR. To je důležité, protože konzole obvykle nabízejí dobrou podporu HDR. Na druhou stranu se nemusíme obávat, pokud námi vyhlédnutý model postrádá synchronizační technologie, jako je FreeSync nebo G-Sync. Hodnoty fps u konzolí jsou pevně dané, takže tyto technologie kvalitu hry neovlivní.

Závěrem lze říci, že při hledání monitoru pro PS 5 nebo Xbox One je třeba věnovat pozornost především parametru Input Lag a parametru obnovovací frekvence. Druhým hlediskem je typ, velikost a formát matice monitoru a jeho přizpůsobení pro zobrazení obsahu HDR. Pokud navíc kupujete monitor pro Xbox One X, Xbox Series X nebo monitor pro PS4 Pro či PS5, vyplatilo by se, aby poskytoval rozlišení 4K. Typ konektoru HDMI je třeba nadále posuzovat individuálně. Mějte na paměti, že monitor pro konzoli je zařízení, které vám bude sloužit roky, takže se vyplatí dobře vybrat takový, který si užijete při každém hraní.

Share this post

Zobacz więcej wpisów