Jak funguje vertikální synchronizace?

Zobrazení obrazu způsobem, který je pro vzorek pohodlný, je možné pomocí vertikální synchronizace, jinak známé jako V-synchronizace (Vertikální synchronizace). Moderní LCD monitory tohoto typu nabízejí vynikající kvalitu obrazu a s podporou vhodného hardwaru, například výkonné grafické karty, umožňují plynulé zobrazení animací a přechodů obrazu. Co je to vertikální synchronizace v displejích LCD? Jedná se o technologii, která umožňuje eliminovat nežádoucí jevy trhání obrazovky a nepříjemného blikání.

Jak vertikální synchronizace funguje? Vertikální synchronizace umožňuje synchronizovat čas zobrazení s obnovovací frekvencí paměti monitoru, která závisí na nastavení generátoru snímků - v tomto případě grafické karty. Grafický procesor generuje jednotlivé snímky a poté je odesílá na displej. Počet těchto snímků za sekundu (FPS) udává frekvenci, s jakou jsou snímky grafickou kartou obnovovány a nahrazovány novými. Obnovovací frekvence samotného monitoru je často nižší. To znamená, že bude schopen zobrazit pouze určitý počet snímků za sekundu a nic jiného. Jinými slovy - pokud není činnost monitoru a grafické karty správně synchronizována, může to vést ke zhoršení plynulosti a čitelnosti obrazu. To proto, že některé snímky se nezobrazí a jiné se přepíší, zatímco předchozí snímek se stále zobrazuje. V důsledku toho může docházet ke skokům v obraze a artefaktům na obraze, což ztěžuje provádění manévrů ve hře.

Kdy je třeba použít vertikální synchronizaci?

Ohledně toho, kdy je třeba vertikální synchronizaci zapnout, koluje mnoho názorů. Hráči poukazují na to, že její použití závisí na konkrétních hrách a také na výkonu grafické karty, takže výkon grafické karty lze přizpůsobit individuálním potřebám, aniž by došlo k jejímu přetížení. Když je vertikální synchronizace povolena, snímková frekvence se automaticky sníží a přizpůsobí se obnovovací frekvenci monitoru. Bohužel samotná vertikální synchronizace se může ukázat ani ne tak jako nedostatečná, ale dokonce problematická, protože ne vždy funguje tak dobře, jak teorie předpokládá. To může vést k problémům, jako je zpoždění - reakce hráče může být opožděná - grafický procesor ji sice zaregistruje, ale zobrazí se až v dalším snímku, což znepříjemňuje plynulý pohyb a hraní.

Hrozí také výrazné snížení počtu generovaných snímků, takže obraz zcela ztratí svou plynulost (pokud se zobrazuje při méně než 60 snímcích za sekundu). Proto by vertikální synchronizace neměla být aktivována, pokud máte k dispozici málo FPS. Velmi užitečnou funkcí je však technologie AMD FreeSync, která má podobným anomáliím obrazu dále čelit. Uživatel si tak může být jistý, že synchronizace podporuje zobrazení animací tím nejlepším možným způsobem a že hra může běžet bez zbytečného přerušování.

Share this post

Zobacz więcej wpisów